Nosbaum Reding Projects is a programme of guest-curated exhibitions showcasing young emerging artists from around the world.

Guest curators: Alberto Garcìa del Castillo, Agata Jastrząbek, Sophie Jung, Eglė Kulbokaitė

4, rue Wiltheim L-2733 Luxembourg
Tuesday-Saturday 11:00 - 18:00
projects@nosbaumreding.lu

  • Anna Krieps

  • Training / Qualifications


    2012 - 2015

    Master in art direction / ECAL, Swiss

    2011 - 2011

    Exchange to the ?graduation class of Photography? / MassArt, Boston

    2008 - 2012

    Bachelor of Applied Arts specialized in photo and film / ARTEZ, Netherlands

    2007 - 2008

    Studies in Science of the film, theater and media / Uni Wien, Austria


    Exhibitions (Selection)

    2019

    Iconographie, Nosbaum Reding Projects, Luxembourg

    quick and dirty 2, Luxembourg, Bonnevoie                                                         
    2018

    Beaufort Festival, Luxembourg

    An Image is an Image, Arendt & Medernach, Luxembourg 

    Anna Krieps, Schungfabrik, Tétange, Luxembourg  

     

    2017

    Cosmic Dream, Galerie Bauchhund, Berlin

    Cosmic Dream, Der Salon, Berlin

    Jet Lag/Out of Sync, Triennale jeune création, Rotondes, Luxembourg,

     

    2016

    Cosmic Dream, Centre culturel et scientifique de Russie à Luxembourg, Luxembourg

    2015

    Presentation, Recyclart, Brussels

    Space Mariniers, Brussels

     

    2012

    P ///// AKT, and 160 Lauriergracht, Amsterdam

    the motorcycle Showroom, Bristol


    2011

    Triptychon, Osnabrueck

    Massachusetts College of Art and Design MassArt, Boston

    2011-2013

    L?Art-Rochette, Château de Larochette, Luxembourg

    Other Experiences

     

    2018

    Artbox, RTL, Reportage, February

    Stilbruch RBB, Photos Vicky Krieps, January

    RTL Radio Lëtzebuerg, Interview, January  

    2017

    LAC website, August

    2015

    Art Work Circle website, October

    Café Crème Revelations - Portfolio platform, Luxembourg, April

    2014

    Luxemburg, CNA Portfolio Night, February

    2010

    Art academy, EEA European Exchange Academy, nomination ?PPEEA? / Berlin

    2009

    Scholarship by K. Sieverding for ?international summer academy? / Salzburg, class I. Dujak

    2008

    International summer academy / Salzburg, class Katharina Sieverding

Anna Krieps

Iconographie

19.9.2019 - 19.10.2019

Visuel:

Anna Krieps
Ophelia, 2018, photographie, 90 x 120 cm
© Anna Krieps

 

Pour sa première exposition à la galerie Nosbaum Reding Projects, Anna Krieps s’intéresse à la représentation de la femme dans l’art pour engager une réflexion plus large sur la place du corps féminin dans l’imaginaire collectif.

 

Dans la série de photographies intitulée Iconographie, l’artiste luxembourgeoise convoque des tableaux célèbres comme Le Déjeuner sur l’herbe (1863) d’Edouard Manet, La Vierge en prière de Sassoferrato (vers 1640-1650) ou La Vénus au miroir (vers 1647-1651) de Vélasquez pour interroger l’image de la femme façonnée et véhiculée par l’histoire de l’art.Vénus ou courtisane, hétaïre ou madone : dès la Renaissance, les peintres cultivent une vision binaire de la femme, présentée comme un archétype sans nom ni identité.

 

Dans le travail d’Anna Krieps, en revanche, le modèle est identifiable et porte un nom : il s’agit de sa sœur Vicky, comédienne de renom international, qui, ici, s’offre à nous dans une pudeur à peine dissimulée. En choisissant une actrice pour incarner les femmes représentées dans ces chefs-d’œuvre de l’art (masculin) occidental, l’artiste réussit un double tour de passe-passe : d’une part, elle utilise l’effet de reconnaissance comme un levier lui permettant de pointer l’anonymat des modèles originaux, et d’autre part, elle renvoie au statut de la femme dans le contexte plus large de la production d’images, dont le cinéma est aujourd’hui l’un des plus puissants vecteurs.

 

En mélangeant deux niveaux picturaux – celui de la scène photographiée et celui des décors peints – les compositions oniriques d’Anna Krieps opèrent par ailleurs une mise en abyme qui invite à s’interroger sur la frontière entre rêve et réalité, entre artifice et véridicité : un questionnement qui a de tout temps hanté les artistes et qui, à l’ère du numérique, n’a rien perdu de son actualité.

 

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For her first exhibition at Nosbaum Reding Projects, Anna Krieps looks at the representation of women in art to initiate a broader reflection on the place of the female body in the collective imagination.

 

In the series Iconographie, the Luxembourgish photographer summons famous paintings such as Edouard Manet’s Luncheon on the Grass (1863), Sassoferrato’s Virgin in Prayer (c.1640-1650) or Velásquez’s Toilet of Venus (c.1647-1651) to question the image of women shaped and promoted by western artists. Venus or courtesan, Hetaira or Madonna: since the Renaissance, painters have cultivated a binary vision of women, shown as archetypes without a name or identity.

 

The model in Krieps’s re-enactments, on the contrary, is recognisable and has a name: her sister Vicky, who is taking the place of the famously infamous female models, is an internationally renowned actress. By choosing an actress to incarnate the women depicted in these masterpieces of Western (male) art, Krieps achieves a double result: on the one hand, she uses her sisters notoriety as a means to highlight the anonymity of the original sitters, while on the other hand attracting attention to the status of women in the broader context of contemporary image production, of which film is one of the most potent vehicles.

 

By intertwining two pictorial planes – the photographed scene and the painted backgrounds – Krieps’s oneiric compositions furthermore operate a mise en abyme that invites viewers to challenge the difference between dream and reality, or artifice and authenticity – a question that has been haunting art since the dawn of time, and never more so than in the digital age.